Agribusiness-ul românesc și importanța dezvoltării de infrastructuri regionale de tip HUB

Patara Advisory Services a implementat recent un proiect de studiu și analiză a segmentului agribusiness din Romania, cu focus asupra capacităților existente de depozitare și interconectare cu marile rețele de retail, fapt pentru care sunt necesare a fi evidențiate câteva nuanțe.

Din analiza datelor statistice suntem informați constant asupra dublării cererii globale de produse alimentare până în 2050. Printre soluțiile propuse pentru a satisface această necesitate, în mod echitabil și durabil, va fi cu siguranța nevoie de inovație pe întreg lanțul alimentar, de la aprovizionarea cu materii prime la procesarea, depozitarea și tranzacționarea produselor agricole. Dinamica demografică, inclusiv creșterea și urbanizarea populației globale, pot reprezenta factorii cheie prin care deficitul necesarului de produse agricole și al investițiilor tehnologice să crească.

Oportunitățile oferite la momentul actual prin accesarea fondurilor de finanțare nerambursabile UE pot reprezenta un vehicul important de dinamizare a mediului de afaceri în agricultura românescă și implicit de atragere a generațiilor viitoare de antreprenori tineri care pot înțelege facil trendurile tehnologice si implicit avantajele participării la o structura de tip HUB agricol (incubator care încurajează colaborarea între producătorii agricoli, traderi si retaileri).

Implementarea de tehnologii de ultimă generație în HUB-ul agricol nu trebuie sa fie privită doar ca un deziderat teoretic ci mai degraba ca o realitate pramatică. Pe lângă avantajele nivelului de tranzacționare a produselor agricole în HUB (price & volume) acest detaliu tehnologic este important și în raport cu investițiile pe care producători locali le-au realizat in ultimii ani. Integrarea serviciilor digitale în operațiunile agricole, de trasabilitate, tranzacționare, formare a cereri și ofertei, marketing, reprezintă un element de luat în considerare.

O structura HUB, ce utilizează ultimele tehnologii, nu poate să genereze decât efecte pozitive asupra creșterii productivității pe tot lanțul valoric agricol existent, de la colectare, stocare, depozitare, ambalare și desfacere. Cu toate acestea, rămân identificate anumite realități care pot obstrucționa buna implementare a unei investiții de tip HUB agricol, cum ar fi:

  • Capacitatea financiar-operațională și motivația scazută a producătorilor agricoli de a fi integrați în modelul de business propus de HUB.
  • Nivelul de tehnologizare existent în acest moment la unii producători locali va face ca nivelul de investiții în HUB sa crească pentru asigurarea tehnologiilor superioare.
  • Rețelele de desfacere actuale, fie că vorbim de mari lanțuri de retail sau traderi internaționali, vor genera presiuni adiționale în HUB pentru ceea ce înseamnă interconectara la piața de consum națională.
  • Cultura antreprenorială a producătorilor locali. Convingeri de genul ”marfa trebuie să fie întotdeauna sub ochiul tău” sunt incompatibile cu modelul de business propus de HUB. Din acest motiv este esențială implicarea viitoarei generații de antreprenori.
  • Forța de muncă deficitară în sectorul agricol cu trenduri negative pentru anii următori datorită: i) ratei de natalitate în scădere, ii) sezonalității activităților agricole, iii) investițiile regionale și locale în segmentul industriei, serviciilor și dezvoltării imobiliare, iv) migrația forței de muncă în străinătate.

Rămâne de văzut dacă prin intermediul politicilor publice agricole naționale și/sau investițiile planificate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență se va reuși stimularea interconectarii pe scară largă a producatorilor agricoli locali și a marilor retaileri, beneficiile ar fi numai și numai în interesul consumatorului final și al securității agricole naționale românești indiferent de natura crizelor ce vor mai exista (militare sau pandemice).  

Mircea Nicolae Cotoros a moderat in perioada pandemiei Covid-19 un eveniment de tip workshop ce a dezbatut aceste tematici de mai sus. Evenimentul organizat de Ceres Management Services sub patronajul Camerei de Comerț Româno-Germană AHK și la care au participat ministrul Agriculturii si Dezvoltării Rurale impreuna cu reprezentanți ai Asociației Marilor Rețele Comerciale din România, Confederației Agriculturii Țărănești din Romania, Agricover, KPMG Romania, Clubul Fermierilor Români pentru Agricultură Performantă. Mai multe detalii se pot regăsi aici iar un material video in link-ul de mai jos: